Datum: 240608

Retur- och återbetalningspolicy

Inledning

Green Poppy AB (fortsatt benämnt ”Företaget”), med organisationsnummer 559496-3299, upprättar denna policy innehållandes villkor för hur returer och återbetalning ska gå till om en köpare önskar utnyttja sin ångerrätt.

Avtalet gäller för köp inom Sverige.

Retur

Definition

Med retur menas att en vara som köpts återlämnas inom en bestämd period, d.v.s. ångerfrist, och att betalningen för produkten går tillbaka till köparen.

Kund som tillåts returnera produkt

Samtliga kunder har ångerrätt och kan alltså returnera en vara. Vad som framgår av denna policy omfattar alltså både konsumenter och företagskunder.

Hur en retur ska gå till

Önskar en kund returnera en vara ska kunden ta kontakt med företaget via mejl, info@greenpoppy.se

En fraktsedel kommer att skickas ut av företaget till kunden efter att kunden har betalat fraktkostnad.

När en retur ska ske

En retur ska ske senast 14 kalenderdagar från att beställningen mottagits. Denna period motsvarar ångerfristen.

Returfrakt

Köparen får betala 59 SEK i fraktavgift vid en retur (gäller inom Sverige).

Vid retur från utlandet debiteras kunden enligt gällande fraktkostnader.  

Byte av vara

Företaget erbjuder byte av vara i mån av tillgänglighet. Företaget kan inte garantera att produkten finns i likvärdigt utförande gällande mönster eller storlek när bytet ska utföras, som produkten fanns i vid köptillfället. Vid önskan om att byta vara kontaktas företaget på mejl via info@greenpoppy.se

En fraktsedel kommer att skickas till kunden efter att företaget har mottagit kostnad för returfrakten.

Bytesrätten gäller både konsumenter och företagskunder och löper under 14 kalenderdagar från att varan levererades.

En vara kan bytas till ett tillgodokvitto om så önskas. Sådant kvitto ska användas inom 6 månader från att det har utfärdats. Används inte kvittot inom utsatt tid förlorar kunden sin rätt att använda krediten på tillgodokvittot.

Vid byte av vara betalar köparen fraktavgift om 59 SEK för varan tillbaka till företagets lager, och företaget betalar hela fraktavgiften för den nya varan som skickas tillbaka till kund.

Undantag från rätt till returer och byte

Ånger- och bytesrätt gäller, enligt lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokal, inte för avtal som:

  • Avser en vara vars pris beror på sådana svängningar på marknaden som säljaren inte kan påverka och som kan inträffa under ångerfristen.
  • Avser en vara som har tillverkats enligt kundens anvisningar eller på som på annat sätt fått en personlig prägel.
  • Avser en vara som snabbt försämrats eller blivit gammal.
  • Avser en vara som med bruten förpackning inte lämpligen kan returneras/bytas p.g.a. hälso- eller hygienskäl och förpackningen som brutits av kunden i fråga.
  • Avser vara som har blivit upptvättad.
  • Avser vara som har blivit använd.
  • Avser vara som efter leverans sammanblandats med annan vara på så sätt att de inte kan särskiljas och detta beror på varans natur
  • Avser presentkort
  • Avser vara ur andrasorteringssortimentet. 

Återbetalning

Vid en godkänd retur har kunden rätt till full återbetalning.

Målet är att hantera returen inom 10 arbetsdagar från att varan har mottagits till företagets lager. Återbetalning sker inom 30 dagar från att varan har kommit åter till företagets lager

Har kunden betalat via Payson sker återbetalning på samma sätt.

Har kunden betalat på annat sätt än via Payson, sker återbetalningen som en banköverföring till kundens bankkonto.

Övriga villkor

Returnerade varor granskas individuellt innan beslut om godkännande eller nekande av retur fattas.

Kunden ansvarar för en retur fram tills den återlevererats till företaget. För de situationer där en retur inte kommer fram är det därför viktigt att spara returkvitto från aktuell transportör för att kunna bevisa att returen faktiskt har skickats. Det är vidare viktigt att varorna förpackas på ett säkert sätt så att de inte skadas vid frakten.

Företaget ansvarar inte för varor som returneras av misstag. Kan företaget lokalisera en vara som returnerats av misstag kan den skickas åter till kund förutsatt att denne står för leveranskostnaderna.

Behöver du hjälp?

Tveka inte att kontakta oss!